Feesttips

Maak zo min mogelijk gebruik van tafels en stoelen:
Natuurlijk is er soms voor de oudere gasten zitgelegenheid nodig, maar probeer verder zo min mogelijk tafels en stoelen te gebruiken in de feestzaal. Dit voorkomt dat het feest wat langzamer op gang komt. Als de gasten staan, is de drempel minder hoog om lekker te gaan en blijven dansen!

De indeling van de zaal kan bepalend zijn voor het verloop van het feest:
Zet oudere gasten bij voorkeur niet te dicht bij de muziek, zij vinden het al snel te hard, waardoor de DJ zich genoodzaakt ziet het volume aan te passen. Dit kan als gevolg hebben dat de overige gasten niet goed bereikt kunnen worden. Door een goede zaalindeling te maken (in overleg met de zaalhouder/DJ) kan veel ergernis voorkomen worden.

Geef je gasten een drankje:
Het lijkt een cliché maar de Nederlander heeft over het algemeen nou eenmaal een paar slokken nodig voordat hij of zij in beweging komt. Verwacht dus niet dat je gasten als ze net binnen zijn direct de sterren van de hemel dansen.

Een lekker hapje:
Natuurlijk is het leuk om je gasten gedurende de avond te trakteren op lekkere hapjes! Zorg er alleen voor dat de hapjes handzaam zijn. Het is lastig dansen met een stok saté in je mond of een mini kopje soep in je hand. Een bitterbal daarentegen hap je zo weg. Of kies ervoor om de happen op de bar te zetten zodat mensen zelf kunnen pakken tussen het dansen door!

Voldoende ruimte is absoluut noodzakelijk voor het optimaal functioneren van de drive in show:
Een podium is beslist niet noodzakelijk maar een centrale plek met zicht op de gasten en dansvloer is wel vereist. Ook de hoogte van de zaal kan van belang zijn. Geef bij het invullen van onze vragenlijst altijd aan als het een moeilijk bereikbare plek is. Denk aan trappen, opstapjes, draaideuren, een grindpad, gras, grote kabels op de grond etc. Dit voorkomt problemen op de dag zelf.

Doe de openingsdans niet te vroeg:
Het gebeurt nog wel eens dat de openingsdans om 20.00 uur start en daarna iedereen het bruidspaar nog moet feliciteren, en dat zelfs nog niet iedereen binnen is. Als je de openingsdans later doet, weet je zeker dat iedereen hem heeft gezien. Ook kan je daarna lekker doorgaan met feesten, zonder ’gestoord’ te worden door nieuwe gasten die jullie komen feliciteren.

Het is handig voor de genodigden, aanvangs- én slottijd duidelijk te vermelden op de uitnodiging:
Veel van de gasten laten zich vervoeren door taxi’s, familie of vrienden. Als de duur van het feest bekend is, kunnen zij goede afspraken maken waardoor nodeloos wachten of vroegtijdig afscheid nemen voorkomen kan worden.

Langer doorgaan is vaak geen succes:
De verleiding is dikwijls groot: het is gezellig, dus een (half)uurtje erbij! Meestal wordt deze beslissing op het laatste moment impulsief genomen. Verlenging leidt namelijk lang niet altijd tot een leuk slot van het feest:

De DJ heeft tegen het geplande einde van het feest naar het hoogtepunt toegewerkt en kan in zo’n extra (half)uurtje daar niet of nauwelijks iets wezenlijks aan toevoegen.
De zaalhouder ziet zijn lekker vers gezette bakje koffie “(k)oud” worden;
Veel gasten worden opgewacht door hun “chauffeurs” en zullen dus toch afscheid gaan nemen, waardoor men zelf nauwelijks meer aan feesten toekomst. Niet zelden leidt dit alles tot het gevreesde nachtkaars-effect!
Vuistregel: Langer doorgaan? Prima, maar neem die beslissing minimaal een uur voor het geplande einde, zodat alle betrokken partijen zich daarop kunnen instellen.

Denk aan iedereen:
Ga niet alleen af op uw eigen persoonlijke muzieksmaak. Het feest moet natuurlijk voor iedereen leuk zijn. Gasten voelen zich vereerd als er gedacht is aan hun wensen. Het is ook al leuk als gasten vooraf bijvoorbeeld één verzoekje mogen toesturen.

De laatste tip en misschien wel de belangrijkste:
Vergeet vooral niet te genieten! Je ligt love drunk in je bed voordat je het door hebt!

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.